Reiselivet vil tjene stort på tilrettelegging

Bedre tilrettelegging for reisende med nedsatt bevegelsesevne kan øke antall turistdøgn i Nord-Norge med 285.000 og gi en omsetningsøkning på over 200 millioner kroner årlig. Det viser en rapport Menon Economics har laget på oppdrag for Sunnaasstiftelsen.

-        Et reiseliv som er tilgjengelig for alle – også dem med funksjonsnedsettelser kommer alle til gode. Det bidrar både til økt inkludering og til utvidet markedsgrunnlag for reiselivsaktørene. Det er vinn-vinn, og det krever ofte mindre enn mange tror, sier daglig leder i Sunnaasstiftelsen, Marianne Holth Dybwad.

Reiselivsnæringen i Nord-Norge opplevde en vedvarende sterk vekst gjennom 2010-tallet. Et turistsegment som i liten grad var drivende for denne veksten var personer med nedsatt bevegelsesevne. Årsakene til det er blant annet at personer med nedsatt bevegelsesevne reiser i mindre grad og at de i liten grad ferierer i Nord-Norge. 

Stort potensiale

I følge den ferske Menon-rapporten kan tiltak for å øke tilgjengeligheten i reiselivet i de tre nordligste fylkene føre til en økning på på over 10 prosent fra 2019, året før COVID 19-pandemien. I tillegg til de direkte effektene finnes det også en rekke indirekte effekter som er verdifulle på samfunnsnivå.

-        Det å kunne reise bidrar til mestring og trivsel og dersom man gjennom et mer tilgjengelig reiseliv for eksempel kan redusere sykdomsbyrden med kun én prosent for befolkningen med redusert bevegelsesevne, utgjør dette i følge Menon over 420 millioner kroner i årlige reduserte samfunnskostnader, sier Holth Dybwad.

Mer enn 600.000 mennesker lever med funksjonshemming i Norge i dag, og mange av trenger tilrettelegging. I tillegg er 1 av 4 nordmenn over 60 år i dag. En andel som innen 2050 vil ha økt med over 30 prosent. Behovet for tilrettelegging og økt tilgjengelighet vil med andre ord øke i tiden fremover. 

Adapt2Explore

Norge er ikke blant de fremste når det gjelder å tilrettelegge reise-og opplevelsestilbudene for personer med nedsatt funksjonsevne. Her har vi mye å lære av USA og i Europa går særlig Barcelona i front.

Sunnaasstiftelsen har gjennom flere år jobbet for å bidra til et mer tilgjengelig reiseliv. Sammen med reiselivsaktører i nord har stiftelsen blant annet et nettverk for inkluderende reiseliv, Adapt2Explore, som jobber for at personer med funksjonsnedsettelse skal få lik tilgang til reiser og opplevelser.

-        Vi ønsker å vise hva som kan gjøres – og ofte er det lite som skal til for at våre brukere skal bli inkludert. Det har vi sett i Lofoten, og vi opplevde det i Kautokeino og Alta da vi hadde vår Camp Spinal der i vinter. Vår erfaring er at aktørene virkelig ønsker å utvikle bedre tilbud til mennesker med funksjonsnedsettelser og deres følge, de trenger bare kunnskap om hvordan dette kan gjøres, sier Holth Dybwad.

Menon-rapporten viser også at nær 40 prosent av et utvalg reiselivsbedrifter i Nord-Norge sier de vil øke innsatsen mot gjester med nedsatt bevegelsesevne fremover.

Krever mindre tilrettelegging enn man tror

Menon-rapporten anbefaler at det bør etableres et forum i i reiselivsnæringen som koordinerer arbeidet med å gjøre reiselivet mer inkluderende. De mener også at man bør se på relevante måleindikatorer i «Merket for Bærekraftig Reiseliv». Viktigst av alt er likevel tiltak rettet mot å øke bedriftenes kunnskap i form av å synliggjøre det økonomiske potensialet og tilby rådgivning knyttet til utvikling av skreddersydde tilbud eller tilpasning av eksisterende tilbud.

Blant de mer konkrete tiltakene som anbefales er at bedrifter legger ut informasjon på nettsidene om sine tilbud og tilgjengelighet. Destinasjonsselskapene bør også legge ut en oversikt på sine nettsider over tilrettelagte bedrifter.

-        Det trenger ikke være så vanskelig! Selv om en virksomhet eller opplevelse ikke er universelt utformet er det mange mindre grep som kan øke tilgjengeligheten for mange, avslutter Holth Dybwad, som vil følge opp rapporten inn mot reiselivet og relevante myndigheter.

Gasta Design

Vi skaper lønnsame nettsider basert på Squarespace, og utviklar gjerne din visuelle identitet eller hjelper deg med digital markedsføring.

Forrige
Forrige

Bedre balanse med økt aktivitet og bedre søvn?

Neste
Neste

- Skulle ønske alle fikk dette tilbudet