Erfaringer med mentor på camp for personer med ervervet hjerneskade

Denne studien hadde som mål å utforske hvordan jevnaldrende mentorer opplever sin rolle og praksis på camper med aktiv rehabilitering for personer med ervervet hjerneskade.

Så vidt vi vet, er dette den første studien som utforsker erfaringene til jevnaldrende mentorer som deltok i AR-leirer for personer med ervervet hjerneskade. I følge denne studien engasjerer mentorer seg i arbeidet sitt av altruistiske grunner. Mentorene opplevde positive resultater, inkludert økt selvtillit, fysisk aktivitet, samfunnsdeltakelse, bedre kunnskap om ervervet hjerneskade og håndtering av funksjonsnedsettelser, og et utvidet sosialt nettverk.

Videre uttalte de at samhandling med jevnaldrende skapte motiverende ringvirkninger. Mentorene uttrykte at en gjensidig forståelse av å leve med en ervervet hjerneskade var avgjørende for å skape en trygg atmosfære på camp. Disse faktorene la til rette for deres positive opplevelser. Vi fant ut at mentorene i utgangspunktet slet med å forstå rollene sine på leirene, var bekymret for ikke å oppfylle arrangørenes forventninger og møtte utfordringer på grunn av sine funksjonsnedsettelser, for eksempel tretthet.

For å dempe slike følelser og opplevelser, kan arrangører av camper for aktiv rehabilitering eller lignende peer-mentorskapsintervensjoner sørge for at mentorer blir opplært før de går inn i denne stillingen, gi tilbakemelding på arbeidet deres under leirene og tilpasse timeplanen for å sikre tid til uformelle interaksjoner og hvile.

Pia Wedeges PhD avhandling NIH

Les hele avhandlingen

Neste
Neste

The Nordic Model of Active Rehabilitation of Aquired Spinal Cord Injuries