Møtte Næringskomiteen for å fremme inkluderende reiseliv

Vår prosjektleder, Heidi Kjærnes, møtte Næringskomiteen på Stortinget for å fortelle om hvilke muligheter som ligger i et mer bærekraftig og inkluderende reiseliv. Det er ofte lite som skal til for å tilrettelegge tilbud for personer med nedsatt funksjonsevne – og med det fremme reiselivet som eksportnæring. Les hennes innlegg og vårt innspill til Statsbudsjettet 2024 her.

Mitt navn er Heidi Kjærnes. Jeg er prosjektleder i Sunnaasstiftelsen- en ideell stiftelse som arbeider for å skape gode liv etter alvorlig skade eller sykdom.

Vi kommer hit med en utfordring – og en mulighet.

Utfordringen gjelder personer med nedsatt funksjonsevne – og begrensningene de møter når de skal ut på reiser og opplevelser.

Muligheten handler om reiselivsnæringen og hva den med økt kunnskap og enkle midler kan gjøre for å tilrettelegge sine tilbud for personer med nedsatt funksjonsevne – og gjennom det fremme reiselivet som eksportnæring. Her kan markedspotensialet økes med milliard-beløp.

Det er typisk norsk å være god, men på tilrettelagt reiseliv er vi langt fra best i klassen. Vi har møtt stor vilje og nysgjerrighet i reise- og opplevelsesnæringen, men også manglede kunnskap og frykt for å feile. Vi har kompetanse, vilje og erfaring til å bistå næringen med dette.

Det å reise og oppleve handler om livskvalitet, og er viktig for å finne tilbake til en ny normal etter alvorlig skade eller sykdom. Gjennom Sunnaasstiftelsens modell for Aktiv rehabilitering besøker vi mange destinasjoner i Norge. I sum deltar flere hundre personer med hjerne- og ryggmargsskade- på våre rundt 15 årlige arrangementer. 

Gjennom våre tilbud får brukerne prøve seg på det reiselivsnæringen byr på: transport, hotellopphold, besøk på serveringssteder, og ulike opplevelses- og aktivitetstilbud. Dette er også Aktiv rehabilitering.

Vårt reiselivsprosjekt Adapt2Explore har de to siste årene testet utvalgte destinasjoner i nord. Målet er selvfølgelig at alle destinasjoner er 100 prosent tilgjengelige, men på veien dit kan enkle praktiske tiltak gjøre reiselivet mer tilrettelagt for betydelig fler enn i dag- enten det er surfing i Lofoten eller snøscootertur på Finnmarksvidda. Et hotellrom kan jo være Universelt Utformet, men likevel ikke tilgjengelig hvis håndklærne ligger på hyllen over toalettet. Det trengs derfor mer kunnskap, forståelse og praktisk trening hos næringen - og her bidrar vi med vår kompetanse.

Sammen med reiselivsnæringen skal vi i 2024 til Tromsø for å oppsummere erfaringene fra tre år i Nord – og utarbeide en veileder med gode råd til næringen for et mer inkluderende reise- og opplevelsesliv.

Markedspotensialet er stort. Bare i EU er det 140 millioner menneskermed ekstra behov som innebærer krav til tilgjengelighet og tilrettelegging. Menon Economics viser at det bare i Nord-Norge er potensiale for 10,2 prosent vekst i reiselivsnæringen om vi lykkes å inkludere bedre.

Adapt2Explore er vinn-vinn: vi skaper nye muligheter for personer som trenger tilrettelegging, og vi bidrar til å øke markedspotensialet for næringen.

Vi må fylle ambisjonen om reiselivet som eksportnæring og et mer inkluderende reiseliv med innhold. Derfor ber vi komiteen om å ta inn følgende merknad i sin behandling av statsbudsjett for 2024:

Stortinget ber Regjeringen videreføre og utvide Sunnaasstiftelsens nettverksmodell Adapt2Explore - for et mer inkluderende reiseliv – til å omfatte reiselivsdestinasjoner i hele landet.

Heidi Kjærnes, prosjektleder i Sunnaasstiftelsen


Forslag til statsbudsjett 2024 - Innspill til Næringskomiteen

En mer bærekraftig reiselivsnæring
Reiselivsnæringen i Norge sysselsatte i 2019 rundt 171 000 årsverk og skapte ifølge Statistisk sentralbyrå verdier for 130 milliarder kroner. Dette utgjorde 7,1 prosent av sysselsettingen og 4,2 prosent av verdiskapingen i norsk fastlandsøkonomi. Både nasjonalt og internasjonalt hadde reiselivsnæringen en betydelig vekst frem til koronautbruddet, og nå ønsker regjeringen å bidra til at Norge skal posisjoneres enda sterkere som reiselivsdestinasjon. Sunnaasstiftelsen vil gjerne bidra til å fremheve et segment i markedet som synes mer eller mindre forsømt i denne satsingen. Personer med nedsatt funksjonsevne har ikke nødvendigvis nedsatt reiselyst, men tilbudene er ofte ikke tilgjengelige. Næringen kan øke inntjeningen med milliardbeløp dersom tilbudene i større grad tar hensyn til de mange som trenger noe tilrettelegging.

140 millioner personer i EU med behov for tilrettelagte tilbud
Sunnaasstiftelsen har tatt initiativ til å øke markedspotensialet for reiselivet i Norge. Det har vi gjort inspirert av hva enkelte andre land har gjort for å tilrettelegge sine reise- og opplevelsestilbud for personer med nedsatt funksjonsevne, deriblant Spania og USA. Accessible tourism er blitt et satsingsområde for flere land, og bygger på en erkjennelse av at personer med behov for tilrettelagte tilbud ikke har vært viet tilstrekkelig oppmerksomhet fra næringens side. Dette er personer som enten på grunn av alder, sykdom eller skade, har begrenset førlighet. Globalt er denne kundegruppen stor, og økende. Bare i EU, er det i dag 140 millioner mennesker med ekstra behov som innebærer krav til tilgjengelighet og tilrettelegging. Forskere fra Universitetet i Surrey viste i 2014 at europeiske reisemål tapte € 142 milliarder på grunn av manglende tilrettelegging.

Ofte lite som skal til
Sunnaasstiftelsens treårige reiselivsprogram Adapt2Explore tester utvalgte destinasjoner i Nord-Norge. Der ønsker vi i samarbeid med reiselivsnæringen å øke bevisstheten og iverksette tiltak som kan gjøre reise- og opplevelsestilbudet i vår nordligste landsdel lettere tilgjengelig for reiselystne med nedsatt funksjonsevne. Erfaringene fra dette programmet bekrefter at samarbeid med næringens aktører i Nord fører til konkrete tilpasninger som fjerner hindre og ofte med enkle tiltak gjør tilbudene tilgjengelige for personer med nedsatt funksjonsevne. Det er ikke alltid at dette dreier seg om universell tilpasning per definisjon, men intensjonen om å åpne tilbudene for flere nås med tiltak som er gode nok. Erfaringen viser også at næringens aktører etter dialog med stiftelsen og besøk av brukere med nedsatt funksjonsevne, blir positivt overrasket over hvordan enkle tiltak kan øke tilgjengeligheten. Med ny kunnskap og trygghet i forhold til hva som fungerer, øker også motivasjonen til å gjennomføre tiltakene.

Bærekraftig næringsutvikling og sosial bærekraft
Mens Sunnaasstiftelsens primære hensikt med reiselivsprosjektet Adapt2Explore er å åpne nye muligheter for gode reiseopplevelser for personer med nedsatt funksjonsevne, er næringen naturlig nok opptatt av den muligheten en økt satsing på denne kundegruppen kan ha når det gjelder å øke markedspotensialet. Det er ingen motsetning mellom disse, og gjennom vårt prosjekt Adapt2Explore har vi etablert et nettverk av aktører som utfyller hverandre i arbeidet for å hente ut de samlede gevinstene som ligger i et bedre tilrettelagt og mer inkluderende reiseliv. Det er bærekraftig både når det gjelder næringsutvikling og i et sosialt perspektiv.   

Et betydelig inntjeningspotensial
For å illustrere merverdien, har stiftelsen engasjert Menon Economics. Deres rapport har kartlagt potensialet i Nord-Norge, og den viser at et mer inkluderende reiseliv vil kunne gi en økning i antall gjestedøgn bare i Nord-Norge på 10,6 prosent, sammenlignet med «normalåret» 2019. Det tilsvarer en økning på 285 000 gjestedøgn, og en økt omsetning på 228 millioner kroner.

Nasjonalt er det grunn til å tro at næringen har et inntjeningspotensial på milliardbeløp med en mer bevisst og systematisk satsing på å tilrettelegge sine tilbud for personer med nedsatt funksjonsevne.

Utprøving og samarbeid gir gode løsninger
Sunnaasstiftelsen representerer brukerperspektivet i en slik satsing, og vi har gjennom vårt pilotprosjekt og vårt samarbeid med reiselivsnæringen i Nord-Norge fått ytterligere kompetanse på feltet. Vi har besøkt destinasjoner i Lofoten, Alta og Kautokeino gjennom de to siste årene. I 2024 skal vi ha en nettverkssamling i Troms der vi sammen med representanter for næringen og kundegruppen (personer med funksjonsnedsettelse) skal høste nye erfaringer og gi våre anbefalinger for et bedre tilrettelagt tilbud.

Sunnaasstiftelsen er blant annet gjennom sine tilbud for Aktiv rehabilitering og sitt mentorprogram (et utdanningsløp over et år for likepersoner) en forholdsvis stor bruker av reiselivstjenester (transport, hoteller, serveringssteder og tilbydere av opplevelser/aktiviteter). Årlig har vi over 200 brukere (personer som har fått ryggmargs- eller hjerneskade etter alvorlig ulykke eller sykdom) på ulike destinasjoner sammen med våre mentorer, helsepersonell, ledere og instruktører. Under disse arrangementene ser vi hva som fungerer og hva som mangler i kjeden av reiselivstilbud, og vi ønsker i en god dialog med næringen å bidra til økt forståelse og innsats for å utvikle et mer inkluderende tilbud – også etter at det treårige pilotprosjektet i Nord-Norge avsluttes i 2024. Det vil langt flere enn våre målgrupper ha glede av.

Gjennom gjensidig erfaringsutveksling, praktisk utprøving og samarbeid mellom reiselivsnæringen og kundegruppen (personer med funksjonsnedsettelse) skaper vi positive endringer. Vi erfarer at vi gjennom planlegging og gjennomføring av stiftelsens arrangementer i samarbeid med reise- og opplevelsesnæringen, bidrar til at reiselivet oppdager potensialet og senker terskelen for å ta imot og tilrettelegge for kundegruppen. Krav til universell utforming kan være vanskelige å etterkomme for enkelte reiselivsdestinasjoner. Ofte er det frykt for ikke å kunne tilby gode nok tilbud, som er barriere for å ønske personer med funksjonsnedsettelse velkommen. Målet er selvfølgelig at alle destinasjoner er 100 prosent tilgjengelig for alle. På veien dit er våre erfaringer at flere kunder med nedsatt funksjonsevne kan reise ved hjelp av enkel praktisk tilrettelegging. Økt bevissthet om denne kundegruppens behov med mer brukerrettet informasjon og en «hva kan jeg gjøre for deg»-holdning vil åpne nye muligheter både for næringen og for personer som ellers kan velge destinasjoner i andre land enn Norge.

Om Sunnaasstiftelsen
Sunnaasstiftelsen er en landsdekkende ideell stiftelse som bidrar til at mennesker med nedsatt funksjonsevne som følge av ervervet ryggmargs- eller hjerneskade blir i stand til å mestre sin livssituasjon og leve gode, aktive liv.  Gjennom å kombinere faglig kompetanse med likepersonsarbeid, stimuleres personer utsatt for alvorlig skade eller sykdom til å mestre dagliglivets oppgaver på egen hånd. Vi arbeider for å øke kunnskap og dele kompetanse på rehabiliteringsfeltet. Vårt tilbud er et verdifullt supplement til de offentlige helse- og velferdstjenestene. Det er etterspurt, livsendrende og livreddende for våre brukere.

Gasta Design

Vi skaper lønnsame nettsider basert på Squarespace, og utviklar gjerne din visuelle identitet eller hjelper deg med digital markedsføring.

Forrige
Forrige

Ber Helse-og omsorgskomiteen styrke rehabiliteringstilbudet

Neste
Neste

Vårt høringsinnspill til Arbeids-og Sosialkomiteen